Bryggorna i 127 skulle vara utmärkta för kollektivtrafik
Brygga Mälarhöjdsbadet.

Fortsatt hög inflyttning till Stockholmsregionen gör att både spår och vägnät belastas hårdare och hårdare.

Bryggorna i 127 skulle vara utmärkta för kollektivtrafik i farlederna utefter strandlinjerna. Från dem skulle båtar kunna skapa bra pendelvägar åt resenärer som vill kunna ta SL-färja in till stan.

Tidtabell för kollektivtrafik hade varit bättre.
Tidtabell för SL-kollektivtrafik hade varit bättre.

I dagsläget väljer kanske många bil, buss eller t-bana för att det är för långt att cykla in till city. Dessutom ligger vi så högt att det blir extra jobbigt för många att ta sig hem på cykel. Det är många långa och sega motlut hela vägen från stan till 127

Eftersom det säkert kan finnas en hel del som vill cykla blir den i stället stående för att det inte är tillåtet att ta med sig cykel i tunnelbanevagnar och på bussar.

Med fler pendlingsbåtar skulle kanske fler välja hojen och trampa ned till färjan och ta den och få med sig cykeln in till stan. Där är det bara fortsätta cykla tills det är dags att bege sig hemåt igen.

Begränsad trafik i tunnelbanan

Ombyggnad och ökad inflytt belastar hårt.
Ombyggnad och ökad inflyttning belastar hårt.

Att även ha en bra backup för T-banan är bra när det blir stora trafikstörningar i spårtrafiken. Ett exempel på riktigt stökigt arbete var i dagarna då tunnelbanetrafiken mellan Slussen och Gamla Stan måste gå ned på begränsad trafik. Detta på grund av större underhållsarbeten.

Trots klämdag och ledighet.
Trots klämdag och många lediga.

Röda linjen från Norsborg gick endast till Mariatorget. Där var du tvungen att gå över till andra sidan och byta till ett annat tåg som rullade till Slussen. Där var du tvungen till ett nytt byte med trappor och annan nedgång för att komma till den gröna linjen för vidare färd till city.

En bra slutkaj i stan

Perfekt anslutning T-bana/båt
Perfekt anslutning T-bana/båt

En ändhållplats i stan för pendlingsbåt skulle kunna vara kajen precis vid Gamla Stans T-bana. Där är det endast 20-30 meter till T-stationen ifall du vill fortsätta med tunnelbanan med röda eller gröna linjen.

Tidigare Linje 85

SL har redan haft en kortare tur som trafikerade över Riddarfjärden. Linje 85 flöt på mellan kajerna från Söder Mälarstrand, Norr Mälarstrand, Stadshuset och Riddarholmen. Hur kunde man lägga ned den linjen? Kanske det berodde på lågt passagerarunderlag, men om SL hade gjort sitt arbete med marknadsföring hade det säkert varit annat tryck på båten.

Flera kajer i 127 passar för kollektivtrafik

Skärholmens Brygga

Det är ju ett under eller rent ut sagt ett grovt tjänstefel sedan lång tid tillbaka att inte ha en fungerande och bred kollektivtrafik på våra vatten i Stockholm. Vi har stora vatten, många kajer och folk som säkert skulle ta båten före de andra resealternativen.

Brygga Mälarhöjdsbadet.
Brygga Mälarhöjdsbadet.

I dagsläget har en populär båttur börjat trafikera mellan Ekerö och Stan. Men den liksom missar våra bryggor här i 127. Men okej, det är inte så många som kanske skulle ta sig ned en tidig morgon till bryggorna på vår sida.

Brygga Bredängs Badväg.
Stora bryggan Bredängs Badväg kvällstid.

Men ändå, visst vore det intressant och se ifall en satsning skulle gå hem där man kan börja med att sikta in sig på folk som kan tänka sig att ta cykeln ner till bryggorna nu när sommaren är här.

Miljöpirater

Rykande avgång Skeppsbron.
Rökig avgång Skeppsbron.

Många stora och mindre båtar i nuvarande sjöfart kan nog tyvärr än så länge räknas till att vara riktiga miljöbovar. Många av dem borde nog hissa den gamla piratflaggan Jolly Roger i aktern.

Nybroviken får ta emot en hel del.
Nybroviken får ta emot en hel del.

Brännolja och diesel är väl inte vad vår miljö längtar efter just nu.

Tankbil Riddarholmen.
Tankbil Riddarholmen.

Sen att sådana båtar även kräver tunga tankbilstransporter pushar inte Sveriges huvudstad i rätt riktning att föregå med gott exempel i det politiska miljöarbetet.

Båttrafik utan utsläpp skulle passa bra vid bryggorna i 127

Bryggorna i 127 skulle vara utmärkta för kollektivtrafik
Elbåt och laddstation Riddarholmen.

Däremot finns det redan fiffiga lösningar på båttransporter med eldrift. Det är bara så konstigt att de inte redan är igång. Elbåt finns, personal finns, kunskap finns och vilja från rederiet finns.

Vad väljer du helst när du ska in till stan?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Nu behövs det bara att politiker fattar beslut där det åtminstone borde få prövas att fler elbåtar trafikerar i Stockholms kollektivtrafik. Både Norge och Danmark börjar satsa på den här typen av sjötransporter. Köpenhamn ska tydligen vara på gång att satsa på minst 7 elbåtar enligt uppgifter som Post 127 fått ta del av.

Fler båtar till Stockholms kollektivtrafik.
Fler rena båtar till Stockholms kollektivtrafik.

Riddarfjärden och Mälaren är i alla fall välkomnande och öppen med plats för vad vi en gång varit i tiden, en sjönation. Kanske dags att se över de traditionerna igen nu när köerna slingrar sig långt och långsamt på bilvägar och spårbunden kollektivtrafik.

Du, apropå cykling

Läs även tidigare inlägg som Post 127 skrivit om en cool cykelstory om hur USA och tidigare bilstaten Detroit blev cykelmetropol och dämpade kriminaliteten.
Klicka in: Vårberg, lilla Detroit

Tack för att du delar.
Häng med på Post 127 Facebooksida och få uppdateringar när nya inlägg publiceras på sajten

Kommentera

Vänligen skriv din kommentar
Fyll i namn